ŐK KELET. MI NYUGAT.

avagy: Matcha - az értékEK, amiKET ÉN LÁTOK

Nemrég olvastam a New York Times sorait:

“Japan spent 400 years perfecting the tradition of matcha - and the rest of the world destroyed it in less than a decade.”
— New York Times

A hagyományt, amit 400 év alatt épített fel Japán (pontosabban Kína, majd Japán), pár év alatt sikerült teljesen lerombolnunk.


Nehéz volt nem elidőznöm ezen a mondaton.

Egy világnak, amely ma leginkább „matcha lattéként” ismeri ezt a zöld italt, gőze sincs, hogy valójában egy életfilozófiát kortyolgat.

Egy csendes gyakorlatot, amely évszázadokon át a figyelemről, a tiszteletről és a harmóniáról szólt.


Amióta ekkora őrült trenddé vált, sokszor felmerült bennem a kérdés:

Akarok én felülni erre a hullámra? Hagyjam inkább a social világnak?

Akarok ebben a zajban megszólalgatni, amikor a „matcha” szó ma már mindenre rákerül, ami kicsit is zöld?


De újra és újra úgy döntök, hogy igen. Mert saját szememmel láttam, hogy a Tea Útja (Chadō) hogyan él a kolostorokban. Hogyan élnek ezek az értékek a mindennapokban. Egymás felé, önmaguk felé, a természet és a tárgyak felé.

És látom azt is, hogyan készül el egy matcha latte fél perc alatt (horror árért) vendéglátóhelyeken.

Aki kíváncsi rá, annak szeretném megmutatni, hogy

a matcha nem a tökéletesen fotózott habról szól,

hanem arról, ahogyan a víz gőze lassan felemelkedik,

ahogyan a test megnyugszik, és az elme lelassul.

Minden kortyban ott a természet, a tisztelet, az ember.


Egy szerzetes egyszer megkérdezte a mesterét:
„Mi az Út?”
A mester így felelt:
„Az Út maga a mindennapi élet.”

Ez a gondolat áll a Chadō (茶道) – a Tea útja - középpontjában. Nem csupán a teaszertartásról szól, hanem arról, hogyan éljük meg a mindennapokat tisztán, figyelemmel és harmóniában.

A matcha eredetileg a kínai zen kolostorokból került Japánba a 12. században, ahol a szerzetesek meditációhoz használták. Később a 15. században Murata Shukō zen pap új szemléletet hozott: a tea nem a pompáról, hanem a csendről, az egyszerűségről és a belső figyelemről szólt. Ezt a vonalat vitte tovább Sen no Rikyū, aki négy alapelvbe sűrítette a tea szellemét.

A matcha tradíciójának négy értéke a következő:

WA (和) - Harmónia

Harmóniában lenni önmagaddal, másokkal és a természettel.

KEI (敬) - Tisztelet

Tisztelet minden tárgy, mozdulat és ember iránt, aki része ennek a pillanatnak. Őszinte figyelemmel fordulni mindenki és minden felé.

3. SEI (清) - Tisztaság

Ahogy megtisztítjuk a csészét vagy a teret magunk körül, az elménk és a szívünk is kitisztul - jelenlét keletkezik az üresség helyett.

4. JAKU (寂) - Nyugalom

Ami magától megszületik, ha az előző hármat megéljük.

Jussanak ezek néha eszedbe, amikor a matcha lattedat készíted reggel. A hatás, amit ígérnek általa, így működik igazán. :)

Next
Next

Fitten és egészségesen akár 100 évig?